Meglere utfører boligstyling digitalt

På noen få sekunder blir et tomt rom forvandlet til en interiørdrøm.

Var du en av de som likte å spille The Sims på begynnelsen av 2000-tallet? Nå har en tilsvarende virtuell innredning blitt en trend i boligannonser.

På samme måte som i det populære dataspillet velger flere eiendomsmeglere å dekorere og møblere rom virtuelt. Med noen enkle klikk så «copypastes» inventar inn i boligprospektet for å lage et inntrykk av drømmerommet.

Viser interiørpotensialet til rommet

Bilder av tomme rom er nemlig ikke like attraktivt for kjøpere på boligjakt. I tillegg kan det være vanskelig å se for seg  størrelsen på umøblerte rom.

Øystein Vestre i Eiendomsmegler1 forteller til Telemarksavisa at inventar derfor gir derfor god pekepinn om hvor stort rommet oppleves. I tillegg så gir boligstyling potensielle kjøpere tips til passende innredning. Tidligere har meglere lånt møbler for å skape et kjøpevennlig inntrykk. Dette er en tungvint løsning som nå mer og mer blir erstattet med noen tastetrykk.

Det er også mulig å både legge ny parkett eller endre farger på vegger. Vestre forteller at denne løsningen er helt innafor, men megleren må være forsiktig med at han ikke endrer i selve boligens planløsning. Det er også viktig å få frem at dette kun er forslag til oppussingsmuligheter, og ikke hvordan boligen faktisk ser ut.

– Får vi skuffede og irriterte kunder har vi mislyktes. Bildene skal gi et reelt inntrykk av boligen, forteller Vestre til avisen.

Viser både før og etterbilder

Den økende trenden av digital boligstyling bekrefter også Leiv Helge Kaldheim i Privatmegleren.  Han informerer om at denne løsningen har vært i bruk i flere år, men at den tidligere var forbeholdt nye leiligheter

– Nå bruker vi det både i etablerte boliger og eldre boliger med oppussingsbehov, forklarer han.

Han påpeker at digital styling også gir en god veiledning for kjøpere som trenger inspirasjon til interiør.

Kaldheim forklarer videre at det er både originale og manipulerte bilder i annonsene. På denne måten blir ikke kjøpere skuffet når de møter tomme rom på visningen. Han synes ikke at bildemanipuleringen er noe problem, men er enig med Vestre i at å endre på planutbyggingen er over grensen.

Meglers ansvar at markedsføringen ikke er villedende

Nora Wennberg Gløersen, juridisk seniorrådgiver hos Forbrukertilsynet, forteller at de har fått forespørsler om denne praksisen faktisk er lovlig, og har mottatt tips om annonser som er i gråsonen.

– Vi kan slå fast at det ikke er ulovlig i seg selv å beskrive eller vise forbrukere boligens potensial, men det må gjøres riktig, har Gløersen uttalt i magasinet Eiendomsmegleren.

Hun har forteller at det er meglers ansvar å sørge for at promoteringen av boliger ikke gir feil forventinger.

– Markedsføringen vil ofte være villedende hvis annonsen har hovedfokus på endringer som krever oppussing, ombygging eller godkjenninger som ikke foreligger. Det vil kunne føre til at fakta om boligen slik den faktisk er blir underkommunisert, noe som gir en risiko for at forbrukere blir villedet eller går glipp av viktige opplysninger, avslutter hun til Telemarksavisa.

 

Les også:
Sprik i boligmarkedet

Størst kamp om "midt på treet" leiligheter uten oppgraderingsbehov. Tommy Nyrud, megler i Eiendomsmegler1 Røros, forteller til Arbeiders Rett om Les mer

Skyhøye boligpriser i hovedstaden
ettroms

Prispress på småleiligheter gjør det vanskelig for førstegangskjøpere å etablere seg i Oslo I januar steg leilighetsprisene i Oslo med Les mer

Harstadordfører har en plan for unge på boligmarkedet
boliglån

Mener at en Leie til eie-løsning vil hindre ungdommen fra å flytte fra bygda Ordfører i Harstad, Kari-Anne Opsal, retter Les mer

Myter angående boligkjøp
boliglån myter

Det finnes noen påstander om boligkjøp som ikke nødvendigvis er sannheten. Nettavisen tok en prat med Luksusfellens eksperter Hallgeir Kvadsheim Les mer